Geen onderdeel van een categorie

PERSBERICHT Hoger Beroep

We Gaan Ze Halen nog niet klaar met de Staat:

Hoger Beroep op 19 mei

Stichting We Gaan Ze Halen ziet goede kans om in hoger beroep alsnog haar gelijk te halen. Volgens de rechter kwam de aanklacht te vroeg, volgens de stichting is het eind september te laat. De grote verrassing van het kort geding was de uitspraak over de Turkije-deal, die blijkt geen verschil te maken wat betreft de verplichting om de bijna 9000 mensen naar Nederland te reloceren.

Afgelopen week bezocht de voorzitter van de stichting, Rikko Voorberg, samen met zijn advocaten, vluchtelingenkampen buiten Athene en sprak met Lefteris Papagianakis, de loco burgemeester van Athene voor Vluchtelingenzaken. Voorberg en zijn team werden rondgeleid door Griekenlanddeskundige en journalist Ingeborg Beugel.

Beugel: ‘Omdat van herplaatsing nauwelijks iets terecht komt – en dat ligt níet aan Griekenland, maar aan EU landen zoals Nederland – worden mensen wanhopig. Sommigen van hen gaan dan toch maar wéér met mensensmokkelaars in zee. Dit keer over land. Om die te kunnen betalen, prostitueren vluchtelingenkinderen zich. De maffia wordt er smerig rijk van en als het mis gaat vindt de politie zoals eerder gebeurde in Duitsland 71 lijken in een container’. Voorberg: ‘De uitspraak in ons kort geding baarde ook opzien in Griekenland. Net als de Nederlandse staat gaan organisaties ervan uit dat mensen die aankomen na maart 2016 (Turkije-deal) geen kans meer maken op relocatie. Onze rechter heeft met zoveel woorden gezegd dat dit onjuist is’.

We Gaan Ze Halen stelt dat Nederland zoveel ruimte moet maken als toegezegd in september 2015, mocht die ruimte toch niet nodig zijn, dan merken we het dan wel. De Staat der Nederlanden beweert dat andere landen meer moeten doen, zij nemen hun deel.

‘Zo ga je niet om met mensen in nood. Als er tien mensen dreigen te verdrinken, dan zeg je toch ook niet ‘ik doe er eentje en dan eens even kijken wat m’n buurman doet’’, aldus Voorberg. Volgens het laatste rapport van de Europese Commissie reloceren alleen Malta en Finland volgens afspraak. Nederland staat daar niet bij.

Hongarije en Slowakije hebben officiële procedures aangespannen tegen de verplichtingen om te reloceren. Voorberg: ‘Zij hebben grotere problemen dan wij en weten dat ze niet vrij zijn om zomaar de hand te lichten met de gemaakte beloftes. Wij pleiten echt niet voor open grenzen, maar deze mensen zitten klem, wij hebben beloofd om een beetje te doen en dat moet even geregeld worden. Zo moeilijk is dat niet. AZC’s staan leeg, COA medewerkers worden ontslagen, het geld is er al voor gereserveerd. Regel dat nu even. Scheelt een hoop mensensmokkel, mensenleed en wanhoopsprostitutie.’

De zitting vindt plaats op vrijdag 19 mei om 9.30 in het Paleis van Justitie te Den Haag, de zitting is openbaar.

—-

Noot voor de redactie:

De zitting is publiek en bij te wonen door de pers. Vrijdag 19 mei om 9.30.

Bezoekadres: Prins Clauslaan 60, 2595 AJ Den Haag.

Advocatenkantoor

Bergh, Stoop en Sanders, info@berghstoop.com, 020-6202288

Stichting We Gaan Ze Halen,

voorzitter Rikko Voorbeg, info@rikko.nl, 06-26218187

Bronnen:

Vonnis Kort Geding We Gaan Ze Halen versus de Staat:

Vonnis Kort Geding

Persbericht laatste rapport over relocatie:

Press release on latest report relocation and resettlement.

Artikel over prostitutie :

Correspondent Ingeborg Beugel doet verslag van de kampen in Griekenland: